Hoe duurzaam is de verzekeringssector?

12 juni 2025 - 9 min. leestijd

- Andere

In de huidige wereld is maatschappelijk verantwoord ondernemen niet langer een keuze, maar een noodzaak. ESG, wat staat voor Environmental, Social en Governance (Milieu, Maatschappij en Bestuur), vormt de kern van deze benadering. Bij Belfius Direct Verzekeringen omarmen we ESG als een leidraad voor duurzaam en verantwoord ondernemen.

Vanwaar komt het concept ESG?

Er bestaan verschillende concepten waarop je je duurzaamheidsstrategie kan baseren. Eén ervan is het 3 P-model, People, Planet and Profits, dat in de jaren ’90 werd ingevoerd. Volgens dit model moeten een onderneming om duurzaam te zijn niet enkel op winst focussen, maar ook op menselijk welzijn en de planeet. Dit concept evolueerde tot ESG.

    De 3 criteria van ESG

    Door rekening te houden met de drie ESG-criteria kunnen bedrijven een evenwicht vinden tussen financiële resultaten, transparantie, sociale belangen en het milieu. Dit leidt tot betere resultaten voor het bedrijf en de samenleving. We nemen elk criterium even onder de loep.

    • De klimaat- en milieucriteria gaan na hoe een bedrijf bijdraagt aan en presteert op het gebied van milieu-uitdagingen (bv. afval, verontreiniging, broeikasgassen, ontbossing en klimaatverandering).
    • De maatschappelijke en sociale criteria gaan na hoe een bedrijf zijn mensen behandelt (bv. beheer van het menselijk kapitaal, diversiteit en gelijke kansen, werkomstandigheden, gezondheid en veiligheid en misleidende verkoop).
    • De bestuurlijke criteria onderzoeken hoe een bedrijf bestuurd wordt (bv. beloning van zijn leidinggevenden, belastingpraktijken en -strategie, corruptie en omkoping en brede diversiteit en structuur).

    ESG is kortom gebaseerd op het idee dat bedrijven een sterk rendement bereiken als ze waarde creëren voor al hun stakeholders – werknemers, klanten, leveranciers en de maatschappij in het algemeen, met inbegrip van het milieu – en niet alleen voor de eigenaars van het bedrijf.

    De ESG-projecten en analyses richten zich dan ook op de manier waarop bedrijven de maatschappij dienen en hoe dit een impact heeft op hun huidige en toekomstige prestatie.

    ESG bij Belfius Direct Verzekeringen

    In 2015 kwamen de wereldleiders tijdens de klimaatconferentie van Parijs overeen over klimaat- en energieambities voor 2030. De Europese Raad zelf besliste dat tegen 2030 de uitstoot van broeikasgassen in de EU ten minste 55% lager moet liggen dan in 1990.

    In 2021 kwam ESG, in navolging van nationale en internationale ESG-richtlijnen voor bedrijven, ook hoog op de agenda te staan binnen de Belfius Groep. We formuleerden onze ambities en vertaalden deze naar heel wat concrete duurzaamheidsacties.

    1. Acties rond klimaat en milieu
      Met de Kilometerverzekering voor auto’s krijgen onze klanten voor elke niet-gereden kilometer geld terug. Zo zorgen we ervoor dat bestuurders bewuster omgaan met hun gereden kilometers. En dat komt het klimaat alleen maar ten goede.

      Verder stimuleren we ook intern het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer, en zetten we sterk in op thuiswerk om een stevige stempel te drukken op duurzaam woon-werkverkeer. Medewerkers die beloond worden met een bedrijfswagen kunnen enkel kiezen voor elektrische voertuigen zodat elektrisch rijden niet de toekomst, maar het ‘nu’ wordt. Daarnaast streven we naar een papiervrij bedrijf.

    2. Acties rond maatschappij en welzijn
      Hoe wij onze medewerkers behandelen zegt iets over hoe wij zijn als bedrijf. We werkten daarom een diversiteitstraject uit waarbij we niet enkel meer vrouwen in belangrijke functies wensen te krijgen, maar ook aandacht besteden aan de inclusie van personen met migratieachtergrond, andersvaliden en oudere personen. Door diversiteit in ons personeel kunnen we beter inspelen op de noden van een divers en multicultureel België.

      Verder focussen we op initiatieven om misleidende verkoop te voorkomen. Zo houden we bijvoorbeeld onze communicatie kritisch onder de loep. We zetten in op klare taal en transparante communicatie zodat onze klanten goed weten wat wel en niet gedekt is in onze verzekeringen. Dit doel sluit aan bij de European Accessibility Act die vanaf 28 juni 2025 geldt en vraagt dat de producten en diensten die bedrijven aanbieden toegankelijk en gemakkelijk te begrijpen zijn.

      Ten slotte delen we graag ons comfort met anderen die er minder goed voor staan. Daarom ondersteunen we goede doelen met kleine en grote acties. Elk gebaar maakt een verschil.

    3. Acties rond bestuur
      Belfius Direct Verzekeringen focust als onderdeel van Belfius Insurance op activiteiten die gericht zijn op het verminderen van risico’s en een financieel sterk en stabiel beleid. We investeren verantwoord en houden ons hierbij aan de Transition Acceleration Policy (TAP). We sluiten investeringen in niet-duurzame obligaties en aandelen uit en screenen investeringsbedrijven grondig om na te gaan of hun doelen in lijn liggen met het Klimaatakkoord van Parijs. 

    Bij Belfius Direct Verzekeringen geloven we dat ESG niet alleen leidt tot betere bedrijfsresultaten, maar ook een positieve impact heeft op de samenleving en het milieu. Samen bouwen we aan een duurzame toekomst!

    Belangrijke informatie over de Kilometerverzekering

    Voor je een contract ondertekent, verzoeken we je deze documenten te lezen:

    De Bijzondere en Algemene Voorwaarden hebben voorrang op commerciële brochures en andere commerciële teksten.

    Je sluit deze verzekering af voor 1 jaar. Het contract wordt op vervaldatum stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van één jaar, tenzij een van de partijen het opzegt volgens de voorwaarden en omstandigheden in de Algemene Voorwaarden.

    De Kilometerverzekering is een autoverzekering naar Belgisch recht van Belfius Direct Verzekeringen, handelsnaam van Belfius Insurance NV, Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel, RPR Brussel BTW BE 0405.764.064, verzekeringsonderneming toegelaten onder nummer 0037.

    Voor klachten kan je 
    de klachtenprocedure volgen.

    Heb je nog vragen of hulp nodig?

    We helpen je graag verder

    Icon /dist/icons/bdi-icons/default/document.svg

    Mail ons

    Stel je vraag via ons contactformulier.

    Contacteer ons
    Icon /dist/icons/bdi-icons/default/call-center-like.svg

    Bel ons

    Maandag - Vrijdag: 8u - 22u 
    Zaterdag: 9u - 17u 

    02/244 23 23
    Icon /dist/icons/bdi-icons/default/browser.svg

    Klantenzone

    Beheer je verzekering via je Klantenzone.

    Naar Klantenzone