Welke schade moet je als huurder wel/niet herstellen?

11 juli 2025 - min. leestijd

- Wonen en familie

Wie ervaring heeft met huren, heeft het misschien al eens meegemaakt. Op het einde van het huurcontract ontstaat er discussie met de verhuurder over de waarborg. Welke schade moet de huurder laten herstellen en welke zaken zijn voor de rekening van de eigenaar?

Welke schade moet de huurder herstellen?

Als huurder moet je de huurwoning goed onderhouden en schoon houden. Je bent verantwoordelijk voor schade die jij veroorzaakt hebt en die niet onder normale slijtage valt. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor kleine herstellingen.

Zijn er grote herstellingen nodig, dan moet je de verhuurder zo snel mogelijk via aangetekende brief informeren zodat de situatie niet verergert. Als je dat niet doet, loop je het risico dat je de herstelkosten zelf moet betalen.

Welke schade moet de verhuurder herstellen?

De verhuurder is verantwoordelijk voor alle grote herstellingen, grote onderhoudswerken en herstellingen gelinkt aan ouderdom of slijtage. Is bijvoorbeeld het dak lek, dan komen die kosten bij de verhuurder terecht.

Vaak wordt de huurschade, zoals een gebarsten tegel, pas bij afloop van het contract bekeken. Zorg dus dat je altijd een gedetailleerde plaatsbeschrijving met veel foto’s kan consulteren om discussies en rechtszaken te vermijden. De bovenstaande regels kunnen afwijken in het voordeel van de huurder, maar niet in het voordeel van de verhuurder.

Enkele concrete situaties

  1. Schrijnwerk
    Is er schade aan een vaste kast door slecht onderhoud, bijvoorbeeld omdat je keramische bloempotten afdrukken hebben gemaakt, dan betaal je zelf. Is er schade door opstijgend vocht? Dan betaalt de verhuurder. Als de klink of het slot van een deur stuk is, betaal jij. Maar als de deur verrot is, betaalt de verhuurder.
     
  2. Inrichting
    Zijn er krassen, vlekken of gaten in de vloer, dan betaalt de huurder. Is de vloer omhoog gekomen of verzakt, dan betaalt de verhuurder. Een gescheurd gordijn of een kapotte spiegel betaalt de huurder. Verf en behang moeten ongeveer om de 9 jaar door de verhuurder opgefrist worden.
     
  3. Verwarming
    Is er schade aan de cv-ketel door vorst of een fout van de huurder of is de kraan van de radiator stuk, dan betaalt de huurder. Is er een lek of werkt de ketel niet zoals het moet, dan betaalt de verhuurder.
     
  4. Sanitair
    Is er een lek in de waterleiding van de lavabo, het bad, de douche of de gootsteen waar de huurder bij kan, dan betaalt de huurder. Als je er niet bij kan, is de herstelling voor de verhuurder. Staat de toiletpot los of is de vlotter stuk, dan betaalt de huurder. Als het toilet versleten is of er een lek is in de waterleiding, betaalt de verhuurder. Een kraan die lekt of los zit, moet door de huurder hersteld worden.
     
  5. Metselwerk
    Schade aan de bepleistering van de woning, bijvoorbeeld door gaten in de muren om schilderijen op te hangen, en schimmel door slechte verluchting worden hersteld door de huurder. Als het pleisterwerk van de muur of het plafond valt, herstelt de verhuurder het. Ook als er water in de kelder staat doordat hij niet waterdicht is, betaalt de verhuurder.
     
  6. Elektriciteit
    Is een lichtschakelaar of stopcontact stuk of verouderd, dan betaalt de verhuurder. Als een lamp of lamphouder stuk is, moet de huurder die vervangen. Is de hoofdschakelaar of differentieelschakelaar van de zekeringskast kapot, dan moet de verhuurder dit oplossen. Problemen met de telefoon-, internet- of tv-aansluiting zijn dan weer voor de huurder.
     
  7. Dakwerken
    Zijn er dakpannen los of regent het binnen? Dan moet de verhuurder dit herstellen. De huurder is verantwoordelijk om de schoorsteen te laten reinigen, maar de verhuurder moet barsten of scheefstand herstellen. Ook problemen met de dakgoot en regenpijp zijn voornamelijk voor de verhuurder.
     
  8. Rond de woning
    Losliggende tegels aan de oprit door een bouwkundige fout of loskomende dakplaten van het tuinhuis of de carport zijn te herstellen door de verhuurder. Ook geurhinder door een kapot deksel van de beerput of versleten afsluitpalen zijn ten koste van de verhuurder.

Hoe zit het met schade door brand of overmacht?

Schade door onder andere brand, ontploffing, natuurrampen, inbraak, kortsluiting en vandalisme worden door de brandverzekering gedekt. Die is verplicht voor huurders in Vlaanderen en Wallonië, en optioneel in Brussel. Als de huurder bijvoorbeeld brand veroorzaakte, moet zijn verzekering de kosten betalen.

Is jouw brandverzekering al in orde?

Bekijk onze prijzen

Belangrijke informatie over de Huurdersverzekering

Voor je het contract van de Huurdersverzekering ondertekent, vragen we je deze documenten te lezen:

De Bijzondere en Algemene Voorwaarden hebben voorrang op commerciële brochures en andere commerciële teksten.

Belangrijkste dekkingen
• Jouw huurdersaansprakelijkheid bij schade aan de huurwoning.
• Jouw huurdersaansprakelijkheid bij schade aan een tijdelijk verblijf.
• Woningbijstand 24/7, zoals een slotenmaker.

Belangrijkste uitsluitingen
• Schade veroorzaakt door normale en geleidelijke slijtage.
• Waterschade door een duidelijk gebrek aan voorzorgsmaatregelen tijdens de vorstperiode.
• De schade die valt onder de waarborg van een leverancier, een fabrikant of een hersteller.

Bereken online jouw prijs en ontvang een gepersonaliseerde offerte via de productpagina van de Huurdersverzekering. Je kan ook onze klantendienst contacteren op 02 244 23 23.

Je sluit deze verzekering af voor 1 jaar. Het contract wordt op vervaldatum stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van één jaar, tenzij een van de partijen het opzegt volgens de voorwaarden en omstandigheden in de Algemene Voorwaarden.

De Huurdersverzekering is een verzekeringsproduct naar Belgisch recht van Belfius Direct Verzekeringen, handelsnaam van Belfius Insurance NV, Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel, RPR Brussel BTW BE 0405.764.064, verzekeringsonderneming toegelaten onder nummer 0037.

Voor klachten kan je de klachtenprocedure volgen.

Heb je nog vragen of hulp nodig?

We helpen je graag verder

Icon /dist/icons/bdi-icons/default/document.svg

Mail ons

Stel je vraag via ons contactformulier.

Contacteer ons
Icon /dist/icons/bdi-icons/default/call-center-like.svg

Bel ons

Maandag - Vrijdag: 8u - 22u 
Zaterdag: 9u - 17u 

02/244 23 23
Icon /dist/icons/bdi-icons/default/browser.svg

Klantenzone

Beheer je verzekering via je Klantenzone.

Naar Klantenzone