Zijn we klaar om vanaf 2035 volop elektrisch te rijden?
Vanaf 2035 mag in de Europese Unie geen enkele nieuwe wagen meer verkocht worden die CO2 uitstoot. Voor Vlaanderen is dit zelfs vroeger, waar vanaf 2029 alleen nog nieuwe elektrische personenwagens verkocht mogen worden. De verkoop van nieuwe wagens met verbrandingsmotor wordt op dat moment stopgezet. De maatregel geldt niet voor bestelwagens en geldt ook niet in Brussel of Wallonië. Zijn we hier technisch klaar voor en ziet de Belg dit zitten?
Zijn we technisch klaar voor elektrisch vervoer?
Verbrandingsmotoren worden steeds meer geweerd uit verschillende lage-emissiezones. Toch zijn er nog een aantal factoren die de opmars van elektrische voertuigen nog vertragen. Sommige particulieren vinden elektrische wagens nog te duur, er moeten voldoende laadpalen zijn en ons elektriciteitsnetwerk moet klaar zijn voor het extra verbruik.
Hoe zit het met de prijzen van elektrische wagens?
De prijzen voor elektrische wagens zijn de voorbije jaren al gezakt, zowel nieuw als tweedehands. Dit komt onder andere doordat er meer elektrische wagens op de markt worden aangeboden, doordat de batterijprijzen gezakt zijn en doordat merken zoals Tesla de prijzen van hun nieuwe modellen verlaagd hebben. Dit alles maakt elektrische wagens een stuk meer betaalbaar en aantrekkelijk.
Hoe zit het met de laadinfrastructuur in België?
In februari 2025 telde België 22.037 laadstations. Dat is ruim vier keer zoveel als in 2021, toen we in België over zo’n 5.000 laadpalen beschikten. Als we naar de verschillende regio’s kijken, dan zien we dat Vlaanderen vier keer zoveel laadstations telt als Brussel en Wallonië samen. Vlaanderen telde in februari 2025 namelijk 17.335 laadstations, Wallonië 2.799 en Brussel 1.903.
Het is de bedoeling om aan 1,5 laadpuntequivalent per 100 inwoners te geraken. Er is dus nog steeds werk aan de winkel.
Kan ons elektriciteitsnet dit aan?
Technisch gezien zal het Belgische elektriciteitsnet het stroomverbruik van elektrische wagens aankunnen. Er is genoeg stroom. Het is alleen een uitdaging als iedereen in de toekomst tegelijk het stroomnet gaat belasten. We zullen ons verbruik dus moeten spreiden om pieken te voorkomen. Fluvius wilt ervoor zorgen dat het stroomnet klaar is voor anderhalf miljoen elektrische wagens in Vlaanderen tegen 2030.
Is de Belg bereid over te schakelen?
Volgens onderzoek van BNP Paribas Fortis is de helft van de Belgen met een wagen bereid om tegen 2029 over te schakelen naar elektrisch vervoer. Eén op de drie wil dat zelfs tegen 2026 doen, het jaar waarin de fiscale aftrekbaarheid voor wagens met een verbrandingsmotor wegvalt. 29% van de Belgen, vooral 55-plussers, ziet het dan weer niet zitten om over te schakelen. Vooral bij Franstalige automobilisten is er minder bereidheid.
Een verlaging van de aankoopprijs van elektrische voertuigen, een verhoging van het aantal laadpunten en een verhoging van de actieradius zijn de drie factoren die meer automobilisten zouden overtuigen om over te schakelen naar een elektrische wagen. Er is dus nog wat werk voor de boeg om elektrische wagens voor iedereen aantrekkelijk te maken.
Bronnen:
Autoweek en vrt: Alleen EV's in Vlaanderen vanaf 2029 - AutoWeek
Prijzen elektrische wagens: EV Update
VBO Feb: Aantal laadstations in België
BNP Paribas: Onderzoek elektrisch rijden
Belangrijke informatie over de Kilometerverzekering
Voor je het contract van de Kilometerverzekering ondertekent, vragen we je deze documenten te lezen:
De Bijzondere en Algemene Voorwaarden hebben voorrang op commerciële brochures en andere commerciële teksten.
Belangrijkste dekkingen
• Een vergoeding voor stoffelijke schade aan andere partijen tot max. €100.000.000 per schadegeval en onbeperkt voor lichamelijke schade aan andere partijen.
• We zorgen bij een ongeval voor de sleping van je wagen en het vervoer van de ongedeerde inzittenden naar hun domicilie in België.
• Heb je een optionele waarborg Vervangvoertuig, dan slepen we je wagen na een ongeval, brand, poging tot diefstal of vandalisme in België of Luxemburg naar een hersteller en krijg je gedurende max. 20 dagen een vervangvoertuig. Als het voertuig gestolen is, is dit max. 30 dagen.
Belangrijkste uitsluitingen
• De BA Autoverzekering dekt geen lichamelijke schade van de bestuurder wanneer die aansprakelijk is voor het ongeval. Neem daarvoor de optionele waarborg Bestuurdersverzekering.
• De BA Autoverzekering dekt geen materiële schade aan het verzekerde motorrijtuig. Neem daarvoor de optionele waarborg Omnium.
• De BA Autoverzekering geldt niet indien een dief of heler een ongeval veroorzaakt met het verzekerde voertuig.
Bereken online de prijs voor jouw voertuig en ontvang een gepersonaliseerde offerte via de productpagina van de Kilometerverzekering. Je kan ook onze klantendienst contacteren op 02 244 23 23.
Je sluit deze verzekering af voor 1 jaar. Het contract wordt op vervaldatum stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van één jaar, tenzij een van de partijen het opzegt volgens de voorwaarden en omstandigheden in de Algemene Voorwaarden.
De Kilometerverzekering is een autoverzekering naar Belgisch recht van Belfius Direct Verzekeringen, handelsnaam van Belfius Insurance NV, Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel, RPR Brussel BTW BE 0405.764.064, verzekeringsonderneming toegelaten onder nummer 0037.
Voor klachten kan je de klachtenprocedure volgen.