Zoek per categorie:
Facturatie en Documenten, Dekking, Familiale Verzekering, Overstappen, Schade
Veelgestelde vragen
Zoek per categorie:
Facturatie en Documenten, Dekking, Familiale Verzekering, Overstappen, Schade
Je kan je persoonlijke gegevens, zoals je e-mailadres of je rekeningnummer, aanpassen via de Klantenzone. Belangrijk: als je je contract via de Belfius Mobile app hebt afgesloten, moeten je persoonlijke gegevens worden aangepast via de app of je bankkantoor. Meer info.
Wil je een waarborg aan je verzekering toevoegen? Of ga je verhuizen? Neem in dat geval contact met ons op via 02 244 23 23 of via dit contactformulier. Geef door wat je wilt aanpassen, zoals een waarborg toevoegen of verwijderen, of je persoonlijke gegevens aanpassen, en wij zullen je informeren over de stappen die je moet volgen.
Om een nieuw adres op je contract te laten zetten, kan je ons bellen op 02 244 23 23. We beëindigen je verzekering op het oude adres op de datum van je verhuis en we zetten je contract op je nieuwe adres. Houd er rekening mee dat je verzekeringspremie kan worden aangepast op basis van je nieuwe adres, omdat je prijs afhankelijk is van factoren zoals de gemeente waar je woont en het type woning dat je huurt.
Nee, we bieden je de flexibiliteit om elke maand de Huurdersverzekering op te zeggen. Daarom zijn alleen maandelijkse betalingen mogelijk.
Nee, om je het leven gemakkelijker te maken en je betalingsproblemen te besparen, kan je alleen via domiciliëring betalen.
Als je momenteel student bent en nog steeds afhankelijk bent van je ouders, dekt de brandverzekering van je ouders je ook in je studentenkot. Als je werkt en aan cohousing doet, raden we je aan de Huurdersverzekering voor Cohousing af te sluiten.
Je verhuurder is wettelijk verplicht om je woning uit te rusten met rookmelders. Jij bent daarentegen als huurder verantwoordelijk voor het onderhoud van de rookmelders.
Als je verhuurder de bepaling 'afstand van verhaal' in je huurcontract heeft opgenomen, betekent dit dat hij een brandverzekering voor de woning heeft afgesloten en dat je niet verplicht bent om de schade te betalen die je aan de gehuurde woning zou kunnen veroorzaken. Deze bepaling dekt nooit de schade aan je persoonlijke bezittingen, meubels, enz., en dekt niet de schade die je aan het huis van je buurman zou kunnen veroorzaken. Het kan dus interessant zijn om als huurder een brandverzekering af te sluiten om de schade die je aan andere partijen kan veroorzaken te verzekeren en je bezittingen te beschermen.
Geen van beide. Als je kind op kot is voor zijn studies, is zijn huurdersaansprakelijkheid gedekt door je eigen brandverzekering.
Om je inhoud (zoals je meubels en andere persoonlijke bezittingen) te verzekeren in geval van diefstal, moet je de optionele waarborg Diefstal afsluiten. Deze verzekert de verzekerde inhoud in geval van diefstal, poging tot diefstal en vandalisme, en dit voor een bedrag tot maximaal 50% van de verzekerde waarde voor je inhoud. Bijvoorbeeld, als je inhoud verzekerd is tot €30.000 voor het appartement dat je huurt, ben je verzekerd tot €15.000.
Ja, de nieuwe huisgenoot is verzekerd door de Familiale Verzekering als je de formule voor cohousing hebt afgesloten. Als het de verzekeringsnemer was die de woning verlaat, moet je het contract laten aanpassen.
Een klassieke familiale verzekering komt alleen tussenbeide als jij, een gezinslid of je huisdier schade veroorzaken aan een persoon buiten je gezin (een 'derde' genoemd), om de schadevergoeding aan deze persoon te vergoeden. Schade veroorzaakt aan personen binnen hetzelfde huishouden is niet verzekerd. Bij onze optionele Familiale Verzekering binnen de Huurdersverzekering bedoeld voor wie aan cohousing doet, zijn de huisgenoten naast schade aan derden ook onderling gedekt. Als een van de huisgenoten schade veroorzaakt aan een andere huisgenoot, zal de verzekering de schadevergoeding dus betalen.
Als je de optionele Familiale Verzekering voor cohousing hebt afgesloten, kan je worden vergoed. Een franchise van €320 blijft voor rekening van de verantwoordelijke huisgenoot die ook door dit contract verzekerd is.
Ja, de schade veroorzaakt door je huisdier of het dier dat op het moment van de feiten onder jouw verantwoordelijkheid was, wordt gedekt door de optionele Familiale Verzekering.
In geval van een geschil (meningsverschil) met een andere partij kan je rekenen op je verzekering Rechtsbijstand. Via deze bescherming krijg je:
Als je lichamelijke of materiële schade lijdt in de privésfeer als gevolg van een schadegeval, zal je Rechtsbijstand Familiale Verzekering je helpen om een schadevergoeding van de tegenpartij te vragen, indien mogelijk via minnelijke schikking, indien nodig gerechtelijk.
Hieronder vind je enkele voorbeelden waarbij een meningsverschil met een andere partij kan ontstaan:
Nee, maar we raden het jou sterk aan. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je al fietsend tegen een voetganger botst en hij na de valpartij in het ziekenhuis moet worden opgenomen. Dit gebeurt regelmatig, maar kan dit grote financiële gevolgen voor je hebben. Met een familiale verzekering ben je beter beschermd om hiermee om te gaan.
De wet bepaalt dat een huurdersverzekering wordt afgesloten voor een periode van 12 maanden. De verzekering kan alleen sneller beëindigd worden in specifieke gevallen (verdwijning van het risico, een schadegeval, een verhuis...), en dit met een opzegtermijn en voorafgaande inlichting.
Belfius Direct Verzekeringen kan voor jou je huidige verzekering opzeggen. Als je dit wilt, moet je gewoon bij het afsluiten van onze verzekering de naam van je huidige verzekeraar, je contractnummer en de vervaldatum van het contract doorgeven. Deze informatie vind je op je huidige verzekeringscontract. Wij zorgen voor de rest.
Ja, je hebt 3 maanden de tijd om de opzeg aan te vragen, ingaand op de dag waarop je de brief ontving waarin je werd geïnformeerd over de tariefwijziging. Indien je wenst over te stappen van een andere verzekeraar naar Belfius Direct Verzekeringen, dan kunnen wij de opzeg van je huidige verzekering voor jou regelen.
Bij de Huurdersverzekering van Belfius Direct Verzekeringen ben je tevreden of vrij om te vertrekken. Daarom kan je je contract op elk moment opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand. Je hoeft ons alleen maar schriftelijk op de hoogte te stellen van de opzeg door een aangetekende zending te sturen naar het volgende adres:
Belfius Direct Verzekeringen
Karel Rogierplein 11
1210 Brussel.
Je kan een schadegeval voor de woning melden via de Klantenzone of via het nummer 02 244 23 23. Geen zorgen, we helpen je gedurende het hele proces.
Enkele tips in geval van schade aan je woning:
Na het verzenden van je schadeaangifte:
Informeer onmiddellijk je verhuurder bij zowel de schade aan gemeenschappelijke delen (het dak, de inkomhal...) als aan privéruimtes. Hij/zij moet betrokken worden om de situatie op te lossen. Denk er ook aan om je verzekeraar in te lichten en de nodige maatregelen te nemen om het probleem te beperken.
Ja, bij een overstroming dekt je Huurdersverzekering:
Als je diepvriezer of koelkast niet meer van stroom wordt voorzien, zijn de voedingsmiddelen die door ontdooiing getroffen zijn, gedekt als je je inhoud hebt verzekerd. Om deze schade aan te geven, lijst je de voedingsmiddelen op, maak je er foto's van, en beoordeel je hun prijs. Je kan nadien indien nodig de voeding die zal vervallen weggooien. Ze wordt vergoed.
Bewaar indien mogelijk de beschadigde voorwerpen, vooral als ze waardevol zijn. Als je bepaalde beschadigde en weinig waardevolle goederen moet weggooien, maak dan foto's voordat je ze weggooit.
Bel onze hulpdienst op 02 244 22 54. We kunnen:
Er is een franchise van €320 per schadegeval die wordt afgetrokken van de vergoeding (behalve in het geval van woningbijstand en de optionele waarborg Rechtsbijstand).
We streven er elke dag naar om je de beste service te bieden en aan je verwachtingen te voldoen. Als je niet tevreden bent, neem dan contact op met onze klantendienst op 02 244 23 23. Als de voorgestelde oplossing je niet bevalt, contacteer dan klachten@belfiusdirect.be of stuur een brief naar Belfius Direct Verzekeringen, Afdeling Klachtenbeheer, Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel. Komen jij en onze dienst Klachtenbeheer niet tot een oplossing, dan kan je contact opnemen met de Ombudsman van de Verzekeringen, Square de Meeus 35, 1000 Brussel, info@ombudsman-insurance.be. Meer info: ombudsman-insurance.be. Je hebt ook het recht om een gerechtelijke procedure te starten bij de bevoegde Belgische rechtbanken.
Je moet een schadegeval binnen maximaal 8 dagen melden en binnen 24 uur als het om diefstal gaat. Dankzij een snelle melding kunnen we effectiever ingrijpen. Je schadeaangifte kan op elk moment worden ingediend via de Klantenzone.
Je tuinmeubelen en barbecue zijn verzekerd tot een totaalbedrag van €2.500 (tuinmeubelen = set van tafels en stoelen bedoeld om buiten te blijven staan, inclusief kussens en parasols).
Ja, er is altijd een franchise van €320 die voor de rekening van de verzekeringnemer blijft. Deze franchise wordt niet geïndexeerd.
Was je buiten en ben je verantwoordelijk voor schade aan een andere partij? Als je de optionele Familiale Verzekering hebt afgesloten, kan je het schadegeval online aangeven via de Klantenzone of door ons te bellen op 02 244 23 23 van maandag tot donderdag van 8u tot 18u en vrijdag van 8u tot 17u.
Nee, er is geen franchise in geval van een geschil (meningsverschil) gelinkt aan deze waarborg, maar er is een minimumdrempel van €250. Dat wil zeggen dat we pas tussenkomen als de kosten van het schadegeval hoger zijn dan €250.
Als het schadegeval over je huurwoning gaat, is het een schadegeval voor de woning. Als je schade aan anderen buiten je woning hebt veroorzaakt of een ongeluk hebt veroorzaakt als voetganger, is het een schadegeval binnen de Burgerlijke Aansprakelijkheid van de familiale verzekering.
Je kan je persoonlijke gegevens, zoals je e-mailadres of je rekeningnummer, aanpassen via de Klantenzone. Belangrijk: als je je contract via de Belfius Mobile app hebt afgesloten, moeten je persoonlijke gegevens worden aangepast via de app of je bankkantoor. Meer info.
Wil je een waarborg aan je verzekering toevoegen? Of ga je verhuizen? Neem in dat geval contact met ons op via 02 244 23 23 of via dit contactformulier. Geef door wat je wilt aanpassen, zoals een waarborg toevoegen of verwijderen, of je persoonlijke gegevens aanpassen, en wij zullen je informeren over de stappen die je moet volgen.
Om een nieuw adres op je contract te laten zetten, kan je ons bellen op 02 244 23 23. We beëindigen je verzekering op het oude adres op de datum van je verhuis en we zetten je contract op je nieuwe adres. Houd er rekening mee dat je verzekeringspremie kan worden aangepast op basis van je nieuwe adres, omdat je prijs afhankelijk is van factoren zoals de gemeente waar je woont en het type woning dat je huurt.
Nee, we bieden je de flexibiliteit om elke maand de Huurdersverzekering op te zeggen. Daarom zijn alleen maandelijkse betalingen mogelijk.
Nee, om je het leven gemakkelijker te maken en je betalingsproblemen te besparen, kan je alleen via domiciliëring betalen.
Als je momenteel student bent en nog steeds afhankelijk bent van je ouders, dekt de brandverzekering van je ouders je ook in je studentenkot. Als je werkt en aan cohousing doet, raden we je aan de Huurdersverzekering voor Cohousing af te sluiten.
Je verhuurder is wettelijk verplicht om je woning uit te rusten met rookmelders. Jij bent daarentegen als huurder verantwoordelijk voor het onderhoud van de rookmelders.
Als je verhuurder de bepaling 'afstand van verhaal' in je huurcontract heeft opgenomen, betekent dit dat hij een brandverzekering voor de woning heeft afgesloten en dat je niet verplicht bent om de schade te betalen die je aan de gehuurde woning zou kunnen veroorzaken. Deze bepaling dekt nooit de schade aan je persoonlijke bezittingen, meubels, enz., en dekt niet de schade die je aan het huis van je buurman zou kunnen veroorzaken. Het kan dus interessant zijn om als huurder een brandverzekering af te sluiten om de schade die je aan andere partijen kan veroorzaken te verzekeren en je bezittingen te beschermen.
Geen van beide. Als je kind op kot is voor zijn studies, is zijn huurdersaansprakelijkheid gedekt door je eigen brandverzekering.
Om je inhoud (zoals je meubels en andere persoonlijke bezittingen) te verzekeren in geval van diefstal, moet je de optionele waarborg Diefstal afsluiten. Deze verzekert de verzekerde inhoud in geval van diefstal, poging tot diefstal en vandalisme, en dit voor een bedrag tot maximaal 50% van de verzekerde waarde voor je inhoud. Bijvoorbeeld, als je inhoud verzekerd is tot €30.000 voor het appartement dat je huurt, ben je verzekerd tot €15.000.
Ja, de nieuwe huisgenoot is verzekerd door de Familiale Verzekering als je de formule voor cohousing hebt afgesloten. Als het de verzekeringsnemer was die de woning verlaat, moet je het contract laten aanpassen.
Een klassieke familiale verzekering komt alleen tussenbeide als jij, een gezinslid of je huisdier schade veroorzaken aan een persoon buiten je gezin (een 'derde' genoemd), om de schadevergoeding aan deze persoon te vergoeden. Schade veroorzaakt aan personen binnen hetzelfde huishouden is niet verzekerd. Bij onze optionele Familiale Verzekering binnen de Huurdersverzekering bedoeld voor wie aan cohousing doet, zijn de huisgenoten naast schade aan derden ook onderling gedekt. Als een van de huisgenoten schade veroorzaakt aan een andere huisgenoot, zal de verzekering de schadevergoeding dus betalen.
Als je de optionele Familiale Verzekering voor cohousing hebt afgesloten, kan je worden vergoed. Een franchise van €320 blijft voor rekening van de verantwoordelijke huisgenoot die ook door dit contract verzekerd is.
Ja, de schade veroorzaakt door je huisdier of het dier dat op het moment van de feiten onder jouw verantwoordelijkheid was, wordt gedekt door de optionele Familiale Verzekering.
In geval van een geschil (meningsverschil) met een andere partij kan je rekenen op je verzekering Rechtsbijstand. Via deze bescherming krijg je:
Als je lichamelijke of materiële schade lijdt in de privésfeer als gevolg van een schadegeval, zal je Rechtsbijstand Familiale Verzekering je helpen om een schadevergoeding van de tegenpartij te vragen, indien mogelijk via minnelijke schikking, indien nodig gerechtelijk.
Hieronder vind je enkele voorbeelden waarbij een meningsverschil met een andere partij kan ontstaan:
Nee, maar we raden het jou sterk aan. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je al fietsend tegen een voetganger botst en hij na de valpartij in het ziekenhuis moet worden opgenomen. Dit gebeurt regelmatig, maar kan dit grote financiële gevolgen voor je hebben. Met een familiale verzekering ben je beter beschermd om hiermee om te gaan.
De wet bepaalt dat een huurdersverzekering wordt afgesloten voor een periode van 12 maanden. De verzekering kan alleen sneller beëindigd worden in specifieke gevallen (verdwijning van het risico, een schadegeval, een verhuis...), en dit met een opzegtermijn en voorafgaande inlichting.
Belfius Direct Verzekeringen kan voor jou je huidige verzekering opzeggen. Als je dit wilt, moet je gewoon bij het afsluiten van onze verzekering de naam van je huidige verzekeraar, je contractnummer en de vervaldatum van het contract doorgeven. Deze informatie vind je op je huidige verzekeringscontract. Wij zorgen voor de rest.
Ja, je hebt 3 maanden de tijd om de opzeg aan te vragen, ingaand op de dag waarop je de brief ontving waarin je werd geïnformeerd over de tariefwijziging. Indien je wenst over te stappen van een andere verzekeraar naar Belfius Direct Verzekeringen, dan kunnen wij de opzeg van je huidige verzekering voor jou regelen.
Bij de Huurdersverzekering van Belfius Direct Verzekeringen ben je tevreden of vrij om te vertrekken. Daarom kan je je contract op elk moment opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand. Je hoeft ons alleen maar schriftelijk op de hoogte te stellen van de opzeg door een aangetekende zending te sturen naar het volgende adres:
Belfius Direct Verzekeringen
Karel Rogierplein 11
1210 Brussel.
Je kan een schadegeval voor de woning melden via de Klantenzone of via het nummer 02 244 23 23. Geen zorgen, we helpen je gedurende het hele proces.
Enkele tips in geval van schade aan je woning:
Na het verzenden van je schadeaangifte:
Informeer onmiddellijk je verhuurder bij zowel de schade aan gemeenschappelijke delen (het dak, de inkomhal...) als aan privéruimtes. Hij/zij moet betrokken worden om de situatie op te lossen. Denk er ook aan om je verzekeraar in te lichten en de nodige maatregelen te nemen om het probleem te beperken.
Ja, bij een overstroming dekt je Huurdersverzekering:
Als je diepvriezer of koelkast niet meer van stroom wordt voorzien, zijn de voedingsmiddelen die door ontdooiing getroffen zijn, gedekt als je je inhoud hebt verzekerd. Om deze schade aan te geven, lijst je de voedingsmiddelen op, maak je er foto's van, en beoordeel je hun prijs. Je kan nadien indien nodig de voeding die zal vervallen weggooien. Ze wordt vergoed.
Bewaar indien mogelijk de beschadigde voorwerpen, vooral als ze waardevol zijn. Als je bepaalde beschadigde en weinig waardevolle goederen moet weggooien, maak dan foto's voordat je ze weggooit.
Bel onze hulpdienst op 02 244 22 54. We kunnen:
Er is een franchise van €320 per schadegeval die wordt afgetrokken van de vergoeding (behalve in het geval van woningbijstand en de optionele waarborg Rechtsbijstand).
We streven er elke dag naar om je de beste service te bieden en aan je verwachtingen te voldoen. Als je niet tevreden bent, neem dan contact op met onze klantendienst op 02 244 23 23. Als de voorgestelde oplossing je niet bevalt, contacteer dan klachten@belfiusdirect.be of stuur een brief naar Belfius Direct Verzekeringen, Afdeling Klachtenbeheer, Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel. Komen jij en onze dienst Klachtenbeheer niet tot een oplossing, dan kan je contact opnemen met de Ombudsman van de Verzekeringen, Square de Meeus 35, 1000 Brussel, info@ombudsman-insurance.be. Meer info: ombudsman-insurance.be. Je hebt ook het recht om een gerechtelijke procedure te starten bij de bevoegde Belgische rechtbanken.
Je moet een schadegeval binnen maximaal 8 dagen melden en binnen 24 uur als het om diefstal gaat. Dankzij een snelle melding kunnen we effectiever ingrijpen. Je schadeaangifte kan op elk moment worden ingediend via de Klantenzone.
Je tuinmeubelen en barbecue zijn verzekerd tot een totaalbedrag van €2.500 (tuinmeubelen = set van tafels en stoelen bedoeld om buiten te blijven staan, inclusief kussens en parasols).
Ja, er is altijd een franchise van €320 die voor de rekening van de verzekeringnemer blijft. Deze franchise wordt niet geïndexeerd.
Was je buiten en ben je verantwoordelijk voor schade aan een andere partij? Als je de optionele Familiale Verzekering hebt afgesloten, kan je het schadegeval online aangeven via de Klantenzone of door ons te bellen op 02 244 23 23 van maandag tot donderdag van 8u tot 18u en vrijdag van 8u tot 17u.
Nee, er is geen franchise in geval van een geschil (meningsverschil) gelinkt aan deze waarborg, maar er is een minimumdrempel van €250. Dat wil zeggen dat we pas tussenkomen als de kosten van het schadegeval hoger zijn dan €250.
Als het schadegeval over je huurwoning gaat, is het een schadegeval voor de woning. Als je schade aan anderen buiten je woning hebt veroorzaakt of een ongeluk hebt veroorzaakt als voetganger, is het een schadegeval binnen de Burgerlijke Aansprakelijkheid van de familiale verzekering.